اخباروگزارشات کارگری30آبان ماه 1391

akhbarkargari2468@gmail.com

- بیکاری کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین پس از ۲۸ سال كاروعدم پرداخت مطالباتشان

- شرکت نفت و گاز سرو در آستانه ورشکستگی وعدم پرداخت بموقع حقوق کارگران طی سال گذشته

- احتمال تعطیلی کارتن پارس قزوین وبیکاری نزدیک به200کارگر

- جان باختن یک کارگرجوان درارومیه

- افزایش خطر سکته قلبی با از دست دادن شغل

بیکاری کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین پس از ۲۸ سال كاروعدم پرداخت مطالباتشان

به گزارش30آبان ایلنا،جمعی از کارگران کارخانه ابرصنعتی قزوین طی نامه ای،ضمن بیان اینکه «در ۲ سال گذشته حتی یک ریال بابت حقوق و مطالبات معوقه خود دریافت نکرده‌اند» نوشته‌اند: با وجود آنکه در حال حاضر به حکم دادگاه ساختمان‌های کارخانه شامل سه سالن تولید و دو انباری بابت حقوق معوقه توقیف شده‌ است اما کارفرما در اقدامی غیر قانونی با تفکیک ساختمان‌های کارخانه آن‌ها را اجاره داده است.

کارگران این کارخانه كه ظرف دو سال گذشته با كنار رفتن كارگران قراردادی، هم اکنون تعدادشان از 100 نفر به حدود ۳۰ نفر کاهش یافته است، نوشته‌اند: از زمانی که میان کارفرما با کارخانه‌های خودروسازی بر سر مواد خام تحویل داده شده و محصولات تولید شده اختلافات جدی به وجود آمد، این واحد تولیدی دچار رکود شد.

شرکت نفت و گاز سرو در آستانه ورشکستگی وعدم پرداخت بموقع حقوق کارگران طی سال گذشته

بنا به گزارشات منتشره بتاریخ30آبان،یک کارگر شرکت توسعه نفت و گاز سروبدون ذکرنامش بااشاره به نصف شدن تولید این کارخانه گفت: به مدت 1 سال هست که این شرکت حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت نکرده هست و امنیت شغلی بیش از 100 کارگر و مدیراین شرکت نیز در خطر است.

وی یادآور شد: این شرکت   امروز با 10 ها مشکل مانند کمبود نقدینگی ، مشکلات تامین ارز، نبود حمایت دولت،  گران شدن مواد اولیه ،  تحریم  مواد اولیه از شرکت غربی   و همچنین بی توجهی برخی از شرکت های پتروشیمی به تولید داخلی و وارد کردن کاتالیست از خارج دست و پنجه نرم می کند.

این کارگر ادامه داد: متاسفانه سازمان گسترش و نوسازی صنایع  ایران نیز از حمایت شرکت  نفت و گاز سرو  در این بحران شانه خالی کرده و عملا بخش خصوصی را در این بحران تنها گذاشته است.

وی اظهار کرد: تمام این مشکلات باعث نصف شدن تولید این شرکت شده است و همچنین یک شیفت کاری این مجموعه تعطیل  و به مدت 1 سال  است که حقوق کارگران خود را به موقع پرداخت نکرده و امنیت شغل بیش از 100 کارگر و مدیر از این مجموعه در خطر است.

این کارگر تاکید کرد: اگر  دولت قدمی برای رفع مشکلات این شرکت مهم برندارد به زودی اخبار ورشکستگی این شرکت می شود.

احتمال تعطیلی کارتن پارس قزوین وبیکاری نزدیک به200کارگر

به گزارش 30آبان ایلنا؛ اوایل مهرماه پرویز علیپور، رییس هیات مدیره شرکت کارتن پارس قزوین، خبرنگاران را به اتاق کارش در محل کارخانه کارتن پارس دعوت کرد تا از تعطیلی قریب الوقوع این واحد تولیدی 40 ساله در صورت عدم رسیدن کمک‌های فوری خبر دهد.

بر اساس اظهارات مسوولان در حال حاضر شرکت کارتن پارس  بیش از 9 میلیارد تومان به بانک ملی و 700 میلیون تومان به بانک ملت بدهی دارد و دقیقاً همین بانک‌ها به عنوان بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات، علاقه‌ای به افزودن بر حجم مطالباتشان ندارند.

هم اکنون خطوط تولید این کارخانه تنها در یک شیفت فعال هستند و تیم مدیریتی کارتن پارس معتقد است عدم پرداخت این تسهیلات می‌تواند موجب تعطیلی کارخانه و بیکاری نزدیک به 200 نفرنیروی کار شاغل در شرکت شود.

 جان باختن یک کارگرجوان درارومیه

به گزارش30آبان کُردپا،یک کارگر جوان به نام "رسول چهرزاد" ساکن ارومیه به علت وقوع حوادث در محل کار، جان خود را ازدست داد.

بنا بهمین گزارش، "رسول چهرزاد" فرزند "مراض" ساکن اسلام‌آباد در شهرستان ارومیه به علت نبود وسایل ایمنی، از طبقه‌ی سوم یک ساختمان به پایین سقوط و جان خود را ازدست می‌دهد.

افزایش خطر سکته قلبی با از دست دادن شغل

محققان دریافتند که از دست دادن شغل می‌تواند عاملی برای افزایش خطر حمله قلبی باشد و این خطر زمانی افزایش می‌یابد که یک نفر از کار اخراج می‌شود.

به گزارش30آبان مهر، بیکاری بیش از 2 میلیون نفر را در بریتانیا در برگرفته است اما تاکنون اطلاعات اندکی درباره تأثیرات کلی از دست دادن شغل و خطراتی که این مسئله برای حمله و یا سکته قلبی به دنبال دارد ناشناخته باقی مانده بود.

دکتر متیو دوپری و همکارانش از کالج دوک در ایالات متحده ارتباط میان بیکاریهای طولانی مختلف و خطرات سکته قلبی در بیش از 13 هزار آمریکایی 51 تا 75 ساله را مورد بررسی قرار داده است.

دکتر دوپری اظهار داشت: اگرچه خطرات سکته قلبی در سال اول پس از از دست دادن شغل در بیشترین حالت خود قرار دارد، اما وضعیت بیکاری، تعداد کلی مشاغل از دست رفته و دوره زمانی که فرد بیکار مانده می تواند با افزایش خطر سکته قلبی نسبت داشته باشد.

گروه مطالعاتی که برای این تحقیق درنظر گرفته شد به طور متوسط 62 ساله بودند و طی 165 هزار و 169 نفر/ سال، 1061 رویداد سکته را تجربه کرده بودند.

در این گروه، 14 درصد در آغاز مطالعه بیکار بودند، 69.7 درصد یک یا بیش از یکبار شغل خود را از دست داده بودند و 35.1 درصد زمانی را بیکار سپری کرده بودند.

آمارهای تحلیلی نشان می دهد که سکته قلبی درمیان افراد بیکار بیشتر بوده و خطر این مسئله زمانی بیشتر شده که فرد از یک تا چهار بار شغل خود را از دست داده است.

این تحقیق نشان نمی دهد که خطرات حمله قلبی به طور خاص ظرف یک سال از زمان بیکاری فرد افزایش می یابد اما نه پس از آن.

دکتر دوپری افزود: ما به این نتیجه رسیدیم که وقتی فرد چندین شغل از دست می دهد خطر حمله قلبی در مقابل با عوامل ریسک سنتی چون استعمال دخانیات بیشتر وی را تهدید می کند. در این رابطه وضعیت اقتصادی کنونی و عدم ثبات در بازار کار و بیکاری میان کارگران باید تحقیقات بیشتری صورت گیرد تا هدفهای مناسب را برای مداخله موفق شناسایی کنیم.

نتایج این تحقیقات در مجله آنلاین First by Archives of Internal Medicine منتشر شده است.

سی آبان ماه1391

akhbarkargari2468@gmail.com